/ פברואר 1, 2015/ הבלוג של נדב

הצ'י קונג הינו שם כולל למספר דיציפלינות אשר מטרתן איסוף והנעה של צ'י . על ידי איסוף והנעה של צ'י אנו מחזקים את החוסן הפיסי והמנטלי של האדם.

הצ'י קונג כולל מדיטציות :

• עמידה סטטית

• עמידה דינאמית

• ישיבה

• הליכה

• שכיבה

בנוסף הצ'י קונג כולל גם עיסויים, נק' לחיצה, דמיון מודרך ותרגילי נשימה.

תרגילי הנשימה מהווים חלק בלתי נפרד מהתרגילים הדינמאיים והסטטים , אך ניתן גם לבצע אותם ללא קשר ובנפרד לביצוע מדיטציה, הן בפני עצמן יכולות להוות שיטה לחיזוק הגוף והנפש.

הנשימה הינו התהליך הכי משמעותי בגוף, משפיע באופן ישיר על פעילות כל תא ותא בגוף, חשוב אף יותר, הוא מחובר ליכולות התפקודיים של המוח.

בני אדם נושמים כ 15 פעמים בדקה, ובסביבות 21,600 פעמים ביום .

רספרציה מתדלקת את תהליך שריפת החמצן והגלוקוז בתאים ובכך מייצר אנרגיה להפעיל כל כיווץ שריר, שחרור הורמון ותהליך מנטלי בגוף.

נשימה איטית, עמוקה ובעלת קצב אחיד מגרה מצב מנטלי ורגשי רגוע ולכליפין מצב מנטלי ורגשי רגוע מגרה נשימה איטית, עמוקה ובעלת קצב אחיד. נשימה שטחית ולא סדורה גורמת להפרעות קצבי העבודה של המוח, אשר גורמים לחסימות פיסיות, רגשיות ומנטליות. החסימות הללו מובילות לקונפליקט פנימי היוצר – הפרעות אישיות לא מאוזנות ומחלות פנימיות.

בנוסף להשפעתו של תהליך הנשימה על איכות החיים , הוא למעשה מכתיב גם את אורך החיים. ההודים והסינים העתיקים התבוננו בטבע ושמו לב שחיות אשר נשימתן באופן טבעי איטי יותר בעלי אורך חיים גדול יותר, לדגמת פילים וצבים. מאידך בעלי חיים בעלי קצב נשימה מהיר, נוטעים לחיות חיים קצרים יותר לדוגמת ציפורים, כלבים וארנבים. מהתבוננות בטבע הם הבינו את חשיבות הנשימה האיטית והעמוקה.

ברמה הפיסית, זה קשור לתפקודי הלב- קצב נשימה איטי שומר על חוזק והזנה של שרירי הלב דבר אשר תורם לאורך חיים גדול יותר. נשימה עמוקה גם כן מגדילה את יכולת ספיגת הצ'י בריאות וב-Dantien ( מרכז אנרגיה בגוף, ידוע גם כ HARA ) התחתון ,הנמצא מתחת לטבור. באחד מזרמי היוגה ההודים אף טענו שכל אדם נולד אם מספר ספציפי של נשימות, על ידי הארכת הנשימה (לדוגמא 10 נשימות בדקה לעומת 15) אנחנו למעשה מאריכים את החיים.

באופן כללי , נשימה הוא תהליך הפועל בתת מודע, אנו בכללי לא שולטים באופן מודע על קצב ועומק הנשימה שלנו. תרגילי הנשימה מאפשרות אותנו לקחת פיקוד ולהרגיל באופן מודע את הגוף לביצוע תהליך אינסטנקטיבי נכון יותר. התרגול הזה מאפשר לנו לגשר בין האזור המודע לתת מודע במוח ועל ידי כך להשתחרר מדפוסי עבר שליליים. אנרגיה התקוע כתוצאה מדפוסים נפשיים בתת מודע משוחחרת ומאפשרת התחדשות רענון ויציאה לעולם שמח יותר.

ה DAO YIN QI GONG מדבר על מספר תרגילי נשימה אשר מטרותיהם מגוונות:

• חינוך הגוף מחדש לנשימה נכונה

• טיפול בבעיות ספציפיות, לדוגמא – לחץ דם גבוה או נמוך

• הכנת הגוף לתרגילים של החזקת נשימה*

• תרגילי "החזקת" נשימה *

*החזקת נשימה הינה השיטה הטובה ביותר לתמוך בספיגת אנרגיה בתוך הגוף והארכת זמן תהליך הנשימה. זוהי שיטה שמומלצת רק לאחר הטמאה של שיטות הנשימה האחרות שכן היא יכולה ליצור תוצאות הפוכות מהרצוי במדיטציה.

שיטות הנשימה מתחלקות ל7:Dao-yin

הנשימה ככלל מבוצעת כאשר השאיפה מתבצעת באופן רגוע דרך האף וכל נשיפה משוחחרת בצורה רגוע דרך הפה. ניתן לבצעה שאיפה ונשיפה רק דרך האף, זו שיטה עדיפה אך רק כאשר רמה גבוה יותר של "יציבות מחשבתית" מושגת על ידי המתרגל בכדי למנוע שקיעה בחזרה לדפוסי נשימה לא נכונים. כאשר נשימה בטנית עמוקה מושגת בצורה טובה, אנו נעבור לשיטה הנ"ל.

1. נשימה בטנית טבעית הינה שיטה המשולבת יחד אם תרגול של ריכוז המחשבה. בשיטה זו הבטן מתנפחת בזמן השאיפה ומקווצת בזמן הנשיפה. תרגיל זה מניעה באופן טבעי את הפריסטלטיקה, מעסה את האיברים הפנימיים , מניעה ומתסיס את תנועת הצ'י מהכליות לדאנטין תחתון.

2. נשימה ארוכה עמוקה בטנית נקראת גם נשימת WEN HUO. שיטה זו בנויה מנשימה עדינה, עמוקה, מלאה וטבעית. תרגול זה יוצר תחושת רוגע ואופריה נעימה.

א. בתחילת הנשימה, נשאוף אל הפרינאום כאשר אנו מרגישים את הבטן מתרחב לששה כיוונים.

• למטה אל תחתית הפרינאום

• קדימה לכיוון הפופיק

• אחורה לכיוון הMING MEN ועצם הזנב

• ימינה אל הירך והצלעות התחתונות

• שמאל אל הירך והצלעות התחתונות

• למעלה עד בסיס הדיאפרגמה

ב. בזמן שאנו ממשיכים לשאוף , נרגיש את החמצן מרחיב וממלאה את כל חלל החזה בכל 6 הכיוונים, בדומה לחלק הקודם.

ג. כאשר אנו מסיימים את ההתרחבות אנו נכניס את האגן מעט על מנת להגדיל את יכולה האחסון של האנרגיה.

ד. בזמן הנשיפה אנו נוציא את האגן מעט החוצה, תנועה זו תגרום לתנועה גל לאורך כל עמוד השדרה. נשחרר את האויר קודם כל מהחלל העליון, ולאחר מכן ממרחב הבטן.

3. נשימה בטנית הפוכה היא למעשה תת קטגוריה של נשימה בטנית ארוכה ועמוקה. תרגיל זה מבוצע על ידי קיווץ הבטן בזמן השאיפה והרחבת הבטן בזמן הנשימה (מכאן השם "הפוכה").שיטה זו משמשת אותנו כאשר אנו רוצים "להקרין" אנרגיה החוצה בשיטות כמו רייקי או צ'י קונג חיצוני. איכות דחיסת האויר הגבוהה מאשפרת לנו שיפור בהכוונת האנרגיה בגוף לגפיים ויש לו יכולת טובה בהעלת צ'י מהרגלים למוח. שיטה זו איננה ממולצת למצבים של לחץ פיסי מוגבר כדוגמת- לחץ דם גבוה, מיגרנות ובעיות תפקודיות בלב.

4. נשיפה עמוקה נקראה גם WU HOU אשר משמעותו "נשימה מאולצת" . בנשימה זו אנו נושפים באופן איטי ושואפים בצורה מהירה ושטחית. תרגיל זה מרחיב את הורידים ומוריד לחץ דם.

5. החזקת נשימה בטנית מניעה ומזרזת את זרימת הדם, ואף מוריד נפיחות בתוך הרקמות. טכניקה זו גם משמשת להארכת זמן הנשימה ע"י עצירה והחזקה של השאיפה לתקופת זמן קצרות. אנו נתחיל בנשימה בטנית רגילה כאשר נגיע לתחושת מלאות נעצור את הכנסת האויר. אין להפעיל מאמץ, ייתכן ותהיה תחושת של בניית לחץ מסוים , זוהי תחושה טבעית. כאשר אנו מתחילים להרגיש אי נוחות נשחרר את הנשימה ונפלוט את האויר. כאשר אנו נתרגל לאורך זמן את שיטת הנשימה הזו, הגוף יפתח באופן טבעי דפוסי עצירת והחזקה, דבר אשר מחזק את הקשר בין הלב והמחשבה אל הנשימה .

6. נשימת רוח מבוצעת ע"י שאיפה ונשיפה דרך האף, היא נקראת כך בגלל הקול שנוצר כתוצאה מנשימה שטחית דרך האף. שיטה זו של נשימה מטהרת ומחממת את האויר בזמן שהוא נכנס למעברי האף. התמורות של נשימה זו הינה חיזוק ואיזון המערכת האנדוקרנית. הטכניקה הזו נועדו בעיקר למטופלים עם בעיות או קושי בריאות שכן "אנרגית הריאות נפתחות באף".

7. הטכניקה האחרונה הקרויה נשימת אספירציה מיועדת לשימוש במצבים יחסית קיצוניים כמו טיפול בסרטן או כאשר אנו רוצים להשתמש בצלילים וגלי קול במהלך טיפול צ'י קונג חיצוני. לא אפרט על טכניקה זו עקב הקשיים והסכנות הכרוכות בתרגול ללא מורה.

לסיכום במהלך היום יום שלנו , כאשר אנו איננו מוצאים זמן לקום מהכסא במשרד ולתרגל צ'י קונג תנועתי, יש לנו כלי חשוב נוסף שאנו יכולים לתרגל בכמעט כל זמן וכל שעה. שיפור צורת הנשימה שלנו , והעלת המודעות כל הזמן למצב הנשימה מוביל לתמורות רבות אינסופיות, החל מאנרגיות מוגברות, שיפור ביכולת השינה, חיזוק מערכת העיכול וספיגת החומרים בדם ועד איזון ושיוויון נפש .